چگونه یک تحلیل SWOT برای سهام انجام دهیم؟

چگونه یک تحلیل SWOT برای سهام انجام دهیم؟
1402/03/01 672 0 دیدگاه
مدت زمان مطالعه : دقیقه

برای یک سرمایه گذار، SWOT ابزار مفیدی برای تحلیل بنیادی یک شرکت است. در این مقاله به بررسی چگونگی استفاده از SWOT analysis توسط سرمایه‌گذاران پرداختیم.

نویسنده: فاطمه پورحسن


همیشه تاکید شده سرمایه‌گذاری در سهام وقتی سودمند است که تصمیمات شما بر پایه تحلیل و اصول اولیه اتخاذ شده باشد. از جمله اقداماتی که قبل از خرید یک سهم باید انجام داد ارزیابی شرکت بر اساس نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدهای موجود می‌باشد. آنالیز swot از جمله روش‌هایی است که می‌تواند به شما دید روشنی از پتانسیل رشد یک شرکت بدهد.

 

ارزیابی نقاط قوت

هنگام سرمایه‌گذاری ساده‌ترین چیزی که برای ارزیابی یک شرکت به ما کمک می‌کند نقاط قوت آن است. برخی از عوامل مهمی که هنگام ارزیابی نقاط قوت باید در نظر گرفته شوند:

محصولات یا خدمات (کیفیت محصول، اهمیت در زنجیره ارزش، تحقیق و توسعه، ثبت اختراع و موارد مشابه)، حاشیه سود، مشتریان (وفاداری به برند و غیره)

شرکتی با مدیریت قوی، محصول با کیفیت و نوآوری در خدمات احتمالاً در آینده رشد خواهد کرد و می‌تواند به عنوان یک گزینه مناسب در نظر گرفته شود. با این حال، به خاطر داشته باشید که مثلا یک شرکت فناوری و یک شرکت کشاورزی یا داروسازی نقاط قوت متفاوتی خواهند داشت. تجزیه و تحلیل نقاط قوت یک شرکت باید با در نظر گرفتن صنعت آنها باشد. 

ارزیابی نقاط ضعف

در کنار نقاط قوت، هر شرکت ضعف یا کاستی‌هایی نیز دارد. از برخی از این ضعف‌ها می‌شود چشم‌پوشی کرد اما برخی دیگر تاثیر حیاتی در آینده شرکت دارند. ارزیابی نقاط ضعف کار آسانی نیست. اما چیزی که می‌تواند به شما کمک کند گزارش سالیانه‌ می‌باشد. در گزارش‌ها می‌توانید به دنبال بدهی‌های احتمالی باشید. در اینجا هم باید محدودیت‌های ذاتی صنعت را در نظر داشته باشید. 

ازجمله عوامل نشان دهنده ضعف: فقدان تحقیق و نوآوری و مدیریت ناپایدار

 

ارزیابی فرصت‌ها

یکی از اقدامات مهم و پیچیده، کشف فرصت‌ها است. فرصت ها الگوی رشد بالقوه ای را که شرکت ممکن است ترسیم کند، نشان می دهد. به‌عنوان یک سرمایه‌گذار، باید به دنبال شرکت‌هایی باشید که در پی ورود به حوزه‌هایی هستند که در آینده محبوب می‌شوند. چند نکته را باید بررسی کرد: فرصت‌های دورنی مانند مکان جدید یا محصول جدید، فرصت‌های بیرونی مانند صنعت جدید، ادغام و...، بررسی عوامل کلان اقتصادی مانند کمبود منابع یا فراوانی آن و ...

در گزارش سالانه شرکتها معمولا از اهداف و آینده شرکت صحبت می‌کنند. سرمایه‌گذار باید از این بخش درباره آینده شرکت، دیدگاه‌هایی را کسب کند.

ارزیابی تهدیدها

هر سرمایه‌گذاری باید به ریسک‌های مستقیم سرمایه‌گذاری‌های خود نگاه کند؛ تهدیدهایی که یک شرکت با آن مواجه است می‌تواند اطلاعات زیادی در مورد ریسکی که سرمایه‌گذاری‌های شما ممکن است در معرض آن قرار گیرد، به شما بگوید. تهدیدها اساساً نقاط ضعف بزرگ‌نمایی شده‌ای هستند که تأثیر مستقیمی بر کسب و کار شرکت دارند.

برخی از خطرات رایج عبارتند از: دعوی قضایی، سیاست‌های دولت که ممکن است بر کسب و کار تأثیر بگذارد، رقابت و...

یک سرمایه‌گذار می‌تواند به مواردی مانند شکایات علیه شرکت، ممنوعیت محصول یا فرآیند، هرگونه پرونده قضایی معلق، دستور توقف، یا هرگونه ممنوعیت تولید/مجوز توجه کند. در صورتی که شرکت در نوآوری های محصول و قیمت گذاری خود به اندازه کافی سریع نباشد، رقابت نیز می تواند تهدیدی باشد.

 

برچسب ها :

نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

search credit cards
search credit cards
نظر ثبت شده 0
منوی سایت