چرا باید برنامه ریزی مالی داشته باشیم؟

چرا باید برنامه ریزی مالی داشته باشیم؟
1401/05/23 549 0 دیدگاه
مدت زمان مطالعه : 20 دقیقه

به طور خلاصه در این مقاله می‌خوانید

برنامه‌ریزی مالی چیست؟

وقتی در مورد پول صحبت می‌کنیم، فهم فواید برنامه ریزی مالی برایمان ارزشمند می‌شود. در زندگی ما متغییر های فرآوانی وجود دارد که میتواند برنامه های آینده ما را تحت تاثیر قرار دهد. برنامه ریزی مالی به ما کمک می کند تا اثر این متغییر ها را در زندگی مالی خود به حداقل برسانیم تا دسترسی به اهدافمان آسان تر شود.

چرا باید برنامه‌ریزی مالی داشته باشیم؟

برنامه ریزی مالی برای ما امنیت در آینده را به ارمغان می آورد و با افزایش درک مان از امور مالی منجر به شناسایی خطاهایمان میگردد. با برنامه ریزی مالی قادر خواهیم بود ریسک های مالی پیرامونمان را مدیریت کنیم و به بازده بالاتری در سرمایه گذاری های خود برسیم. ما را در اندازه گیری و تخصیص دارایی ها توانمند می کند و همه این ها باعث میشود برای ازدواج یا طلاق، تولد یک کودک، وقوع بحران های مالی، بازنشستگی و ... آمادگی کافی داشته باشیم.

چگونه می‌توانیم برنامه‌ریزی مالی داشته باشیم؟ 

برنامه ریزی مالی 5 مرحله دارد که به توضیح اختصاری هر کدام میپردازیم:

1- هدف گذاری

اهداف مالیاتان را تعریف کنید. اهداف مالی شما هر چیزی میتواند باشد فقط این را در نظر بگیرید که از دو ویژگی روشن بودن و انجام پذیر بودن، دور نباشند.

2- بررسی درآمدها

درآمد ماهانه خود را حساب کنید. هر میزان پولی که به هر طریقی به دست آورده اید را یادداشت کنید. این کار را مجزا برای هر ماه انجام دهید و ماه هایی که درآمد بیشتر یا کمتر داشته اید را شناسایی کنید (با دلیل)

3- هزینه های خود را دسته بندی کنید

هزینه های خود را به دو دسته تقسیم کنید: هزینه های ضروری و هزینه های اختیاری
هزینه های ضروری را از درآمد خود کسر کنید. اگر باقی مانده درآمد شما مقدارزیادی نبود، از انجام هزینه های غیر ضروری اجتناب کنید! به یاد داشته باشید که هیچ گاه نباید همه درآمدتان را صرف هزینه هایتان کنید.

4- پس انداز

اگر پس از کسر هزینه ها مقداری پول برایتان ماند، نشان می دهد در مدیریت هزینه هایتان خوب عمل کرده اید. بهتر است اولویت شما برای پول باقی مانده پس انداز باشد.تلاش کنید 5 تا 20 درصد از درآمد هر ماهتان را پس انداز کنید.

5- سرمایه گذاری

اگر تا این مرحله، ۴ گام قبلی را به طور کامل انجام داده‌اید و هنوز از درآمدتان مقداری اضافه باقی مانده است، بهتر است به فکر سرمایه‌گذاری پول خود باشید. سرمایه‌گذاری به شما کمک خواهد کرد تا سود بیش‌تری نسبت به پس‌انداز کردن کسب کنید و مقدار سرمایه‌ی خود را چند برابر کنید.

 

 

 

برچسب ها :

نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

search credit cards
search credit cards
نظر ثبت شده 0
منوی سایت