اقتصاد تیره و تار چین

اقتصاد تیره و تار چین
1401/06/02 835 0 دیدگاه
مدت زمان مطالعه : دقیقه

 

تجربه موج گرمای شدید در چین شبکه ‌های انرژی را تحت فشار قرار داده و باعث تعطیلی کارخانه های این کشور شده است،کمبود برق استاد سیچوان بیشترین ضربه را وارد کرده است. چالش های زیادی بر سر راه دولت چین وجود دارد، آنها در صدد بودند که سرعت رشد اقتصادی خود را افزایش دهند، چون به دلیل قرنینه های مکرر کووید دچار کندی رشد شده بودند.

کاهش سطح آب، تولید برق در بسیاری از نیروگاه های برق آبی کلیدی را مختل کرده است. شرکت تسلا نسبت به اختلال در زنجیره تامین کارخانه خود در شانگهای هشدار داده است و سایرین مانند شرکت تویوتا موتور و شرکت فناوری معاصر آمپرکس، برترین سازنده باتری‌های خودروهای الکتریکی در جهان، کارخانه‌ها را تعطیل کرده‌اند.

استان سیچوان در جنوب غربی، وابستگی بالایی به انرژی آبی دارد و آسیب بسیاری دیده است. تولید سد در این منطقه کاهش یافته و  موج گرمای طاقت‌فرسا تقاضای برق را حدود یک چهارم افزایش داده است. این فشار زیادی بر شبکه ای است که انرژی جمعیتی به اندازه آلمان و مراکز صنعتی که تامین کنندگان تسلا هستند را تامین می کند.

به گفته یک تحلیلگر شاید منابع انرژی آبی به اندازه زغال سنگ قابل اعتماد نباشند، به دلیل پایداری کمتر باد و خورشید شاید به راحتی نتوان انرژی آبی را جایگزین سوخت فسیلی کرد. به دنبال بحران سال گذشته، که باعث محدودیت های گسترده برق در کارخانه ها در سراسر کشور شد، چین شروع به برنامه ریزی برای تولید انرژی زغال سنگ کرد. تحت فشار شدید دولت، معادن زغال سنگ در سال جاری تولید خود را 11 درصد افزایش داده اند. ذخایر کافی زغال سنگ مانع از سرایت بحران به سایر نقاط چین شده است، اما کمک چندانی به سیچوان نکرده است، جایی که انرژی آبی بیش از سه چهارم ظرفیت تولید را تشکیل می دهد.

اقتصاددانان در حال حاضر چشم انداز رشد کشور را برای سال جاری به کمتر از 4 درصد کاهش داده است که بسیار کمتر از هدف 5.5 درصدی دولت است.

 

منبع خبر: bloomberg

 

ترجمه اختصاصی بارز

مترجم: فاطمه پورحسن

نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

search credit cards
search credit cards
نظر ثبت شده 0
منوی سایت