بررسی 7 موضوع مهم قبل از خرید سهام

بررسی 7 موضوع مهم قبل از خرید سهام
1402/04/04 509 0 دیدگاه
مدت زمان مطالعه : دقیقه

چه سهمی بخرم؟ چگونه باید سهامی که پر پتانسیل هست را تشخیص دهم؟

اگر قصد دارید در بازار سهام سرمایه گذاری کنید اما نمی دانید که چه سهامی را باید انتخاب کنید؛ بهتر از هفت پرسشی که در ادامه مطرح شده را در نظر بگیرید تا بتوانید درک بهتری از آنچه در آن سرمایه گذاری می کنید به دست آورید. در این مقاله ما قصد داریم تا چند موضوع که قبل از خرید سهام باید در نظر داشته باشید را با هم بررسی کنیم.

نویسنده و مترجم: فاطمه پورحسن


7 موضوع مهم که قبل از خرید هر سهمی باید بررسی کنید. 
 

1- این شرکت به طور کلی چه فعالیتی انجام می‌دهد؟ 

شما امکان دارد همه فعالیت‌های یک شرکت را درک نکنید اما باید راجع به موضوع کسب و کار آنها اطلاعات داشته باشید. چه فعالیتی انجام می‌دهند؟ چه محصول، خدمات یا مدل کسب و کاری دارند؟ چگونه پول در می آورند؟ تصمیم گیرندگان و مدیران اجرایی که شرکت را کنترل می کنند چه کسانی هستند؟

 

2- چقدر پول در می‌آورند؟ 

آیا فروش و درآمدی وجود دارد؟ آیا آنها سود ناخالص دارند؟ درآمد، سود و حاشیه سود آنها در مقایسه با رقبا، معیارهای صنعت و سایر سهام چگونه است؟

 

 

3- عملکرد تاریخی این سهم چگونه است؟

قبل از اینکه هر موسسه یا شرکتی بخواهد به شما اعتبار بدهد، نه تنها درآمد شما بلکه همچنین سابقه اعتباری شما را بررسی می‌کنند. در واقع سوابق گذشته شما بهترین پیش‌بینی از عملکرد آینده‌تان را نشان می‌دهد. در مورد سهام نیز همین است، باید بررسی کنید که چه نرخ‌های بازدهی را به سرمایه گذاران ارائه کرده است؟  همچنین باید ببینید که آیا آنها سود سهام را به سهامداران پرداخت کرده اند یا خیر؟

 

4. نسبت P/E چقدر است؟

سهام اغلب بر اساس نسبت قیمت به درآمد ( P/E) مقایسه می شوند. هنگام مقایسه و خرید سهام بر اساس P/E، بهتر است نه تنها قیمت سهام دیگر را در نظر بگیرید، بلکه نسبت های تاریخی P/E را نیز در نظر بگیرید و مطمئن باشید که بازده مبتنی بر ریسک را ارزیابی می کنید.

 

5. تحقیقات بازاری که شرکت در آن فعالیت دارد 

این شرکت در چه بازاری قرار دارد؟ چه نوع کسب و کاری دارند؟ مشتریانی که به آنها خدمات می دهند چه کسانی هستند؟ آیا آنها فقط افراد پردرآمد در پایتخت را شمال می‌شوند یا میلیاردها مشتری بالقوه در سراسر جهان دارند؟ ارزش کل این بازار چقدر است؟ آیا پیش‌بینی می‌شود در دوره‌ای که می‌خواهید سرمایه‌گذاری کنید، رشد کند یا رکود داشته باشد؟

 

6. ارزش بازار شرکت 

ارزش بازار، کل "ارزش" شرکت بر اساس تعداد سهام است. این معیار لزوماً نباید با قدرت مالی اشتباه گرفته شود. یک شرکت 40 میلیارد دلاری می تواند به راحتی یک شرکت 40 میلیون دلاری ورشکست شود. در عوض، شاید بهتر باشد از این داده برای ارزیابی رشد بالقوه استفاده کرد.

7- آیا مشتریان این شرکت از عملکردش راضی هستند؟ 

مهم ترین عامل بقای یک شرکت رضایت مشتریان آن می‌باشد. اینکه مشتریان از محصولات و خدمات یک شرکت راضی باشند، عاملی موثر در رشد و سودآوری یک کسب و کار است.

نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

search credit cards
search credit cards
نظر ثبت شده 0
منوی سایت