تحلیل بنیادی صبا

تحلیل بنیادی صبا
1402/05/25 820 0 دیدگاه
مدت زمان مطالعه : دقیقه

شرکت سرمایه گذاری صبا تامین ( صبا ) در سال 1373، با سرمایه 100 میلیون ریال، در قالب سهامی خاص تاسیس شد. این شرکت که تحت پوشش شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی می باشد، در سال 1383 با هدف ورود به صنعت سرمایه گذاری کشور به شرکت سهامی عام تغییر یافت و در سال 1393 توسط سازمان بورس به عنوان یک نهاد مالی پذیرفته شد. در این مقاله به تحلیل بنیادی صبا و محاسبه NAV این سهم پرداختیم.


صبا در صنعت سرمایه گذاری

شرکت سرمایه گذاری صبا تامین در حوزه‌ ارائه خدمات کارگزاری و معاملات اوراق بهادار، ارائه خدمات کارگزاری بورس کالا و انرژی، ارائه خدمات کارگزاری بیمه، ارائه خدمات مدیریت دارایی، مدیریت انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری، تولید و ارائه خدمات فین تک، فعالیت دارد.

 

محاسبه NAV

با توجه به ثبت نشدن سرمایه جدید تا تشکیل مجمع عمومی، صبا معادل 70 تومان( معادل77%) به ازای هر سهم تقسیم خواهد کرد. از این رو P/E بعد از مجمع صبا شرکت و P/NAV بعد از مجمع 52% می باشد.

a table info by saham barez about nav sabatamin

پیش‌بینی

صبا در سال مالی 1402،  2.3 همت فروش سرمایه گذاری داشته است. فرض شده هر آنچه که از این مبلغ تقسیم نشود در اوراق درآمد ثابت سرمایه گذاری شود که به سود تضمین شده سال مالی آتی اضافه شده است.

در پیش بینی سود سال آتی هیچ فروش سرمایه گذاری برای صبا در نظر گرفته نشده است. همچنین نرخ های فعلی فروش در زیرمجموعه ها مبنای سود سال مالی 1403 در نظر گرفته شده است.

a table info by saham barez

تاثیر تاپیکو و تاصیکو در سودسازی صبا

نمودار زیر درآمد سود سهام از شرکت های زیرمجموعه صبا را در سال مالی 1402 نشان می دهد. همانگونه که مشاهده می شود بیش از 39% از سود صبا مربوط به تاپیکو و 36 درصد از مربوط به تاصیکو بوده از این رو این دو شرکت نقش بسزایی را در سود سازی صبا ایفا می کنند. 

 

a pie chart by saham barez about profit share in saba

برچسب ها :

نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

search credit cards
search credit cards
نظر ثبت شده 0
منوی سایت