قیمت سهام بعد از تقسیم سود نقدی چه تغییری میکند؟

قیمت سهام بعد از تقسیم سود نقدی چه تغییری میکند؟
1402/04/18 495 0 دیدگاه
مدت زمان مطالعه : دقیقه

یکی از ویژگی های منحصر به فرد بازار سرمایه، موضوع تقسیم سود نقدی شرکت ها است. سهامداران علاوه بر اینکه می توانند از طریق بالا رفتن قیمت سهامشان کسب سود کنند، از طریق شرکت در مجامع نیز می توانند از دریافت سود نقدی منتفع شوند. نکته ای که اینجا حائز اهیمت است این است که بسیاری از افراد نمی دانند که قیمت سهام بعد از تقسیم سود نقدی چه تغییری می کند؟ در این مقاله قصد داریم شما را با این موضوع آشنا کنیم پس همراه ما باشید.

نویسنده: فاطمه پورحسن


تقسیم سود نقدی چیست؟

به طور کلی کلیه شرکت های بورسی موظفند در پایان سال مالی یک مجمع سالیانه برگزار کرده  و گزارشی از عملکرد خود به سهامداران ارائه کنند. معمولا پیش از برگزاری مجمع، معاملات نماد بورسی به مدت یک الی دو روز متوقف می شود و امکان خرید و فروش سهام وجود ندارد. در مجامع سالیانه معمولا در مورد تقسیم سود صحبت می شود. باید به این نکته توجه شود که ممکن است شرکت با زیان مواجه شده باشد و هیچ گونه سودی وجود نداشته باشد.

چنانچه می خواهید از زمان مجامع و گزارشات با خبر شود می توانید از طریق وبسایت کدال آن ها بررسی نمایید.

مقاله پیشنهادی: سایت کدال چه کاربردی دارد؟

 

کدام شرکت ها سود نقدی پرداخت می کنند؟

شرکت هایی که تصمیم به پرداخت سود نقدی به مشتریان دارند، معمولا از جریان نقدی پایدار برخوردار هستند و از مرحله رشد عبور کرده اند. معمولا شرکت هایی که در حال رشد هستند، سود نقدی پرداخت نمی کنند؛ آن ها از سود خود برای توسعه فعالیت های شرکت استفاده می کنند. 

یکی از نکات مهمی که باید پیش از خرید سهام در نظر بگیرید، بررسی صورت های مالی شرکت ها می باشد.

 

سود نقدی به چه کسی تعلق دارد؟

هر شخصی که در زمان تقسیم سود نقدی سهامدار شرکت باشد، از این تقسیم سود منتفع می گردد. به طور کلی تفاوتی ندارد چه شما چند روز قبل سهام را خریداری کرده باشید یا چه از مدت ها قبل آن را داشته باشید، می توانید از سود نقدی بهره ببرید. اگر شما تعداد سهم بیشتری داشته باشید، سود بیشتری نیز خواهید برد.

majma tejarat bank for profit sharing

قیمت سهام بعد از تقسیم سود نقدی چه تغییری میکند؟

حالا به جواب سوال اصلی این مقاله می خواهیم پاسخ دهیم. پس از اینکه سود نقدی در مجمع تصویب شد، نماد بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی می شود؛ اگر بخواهیم به صورت تئوریک به این مسئله نگاه کنیم قیمت سهام، در زمان بازگشایی کاهش می یابد و به صورت زیر محاسبه می گردد:

 formula for calculating price of share after profit sharing

توجه کنید که قیمت سهام پس از کسر سود نقدی بر اساس عرضه و تقاضا تعیین خواهد شد. پس باید به این نکته توجه داشته باشید که این قیمت که به صورت تئوریک محاسبه شده، ممکن است دستخوش تغییر شده و بالاتر یا پایین تر معامله گردد. 

اجازه دهید یک مثال بزنیم؛ فرض کنید قیمت سهمی پیش از مجمع 1100 تومان باشد و تصمیم بر آن شده تا سود نقدی به مقدار 50 تومان تقسیم گردد. در این صورت طبق فرمول بالا، قیمت ابتدایی سهام در زمان بازگشایی، 1050 خواهد بود. دوباره یادآوری می کنیم که قیمت اولین روز معامله در روز بازگشایی بر اساس عرضه و تقاضا تعیین خواهد شد و محدودیت نوسان پنج درصد معمول برای سهم اعمال نخواهد شد.

 

جمع بندی 

در این مقاله گفتیم که شرکت ها باید در آخر هر سال مالی گزارشی از عملکرد خود ارائه دهند. شرکتها معمولا در مجمع سالیانه خود متناسب با موقعیت شرکت در چرخه رشد، تصمیم می گیرند یا سود به دست آمده را در بین سهامدارن تقسیم کنند یا از آن در جهت توسعه فعالیت خود استفاده کنند. همچنین گفتیم که قیمت سهام پس از تقسیم سود نقدی کاهش پیدا می کند و در اولین روز معاملاتی بدون دامنه نوسان باز خواهد شد.

نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

search credit cards
search credit cards
نظر ثبت شده 0
منوی سایت