سایت کدال چه کاربردی دارد؟

سایت کدال چه کاربردی دارد؟
1401/07/09 630 0 دیدگاه
مدت زمان مطالعه : دقیقه

سایت کدال به آدرس اینترنتی www.codal.ir یکی از زیرمجموعه‌های سازمان بورس جهت انتشار اطلاعات شرکت های بورسی است. صورت‌های مالی، سود و زیان ماهانه و سالانه، آگهی‌های مربوط به افزایش سرمایه، اطلاعیه مصوبات مجمع‌های عمومی و فوق العاده، اطلاعات جامع شرکت ها و… همگی در سامانه کدال قابل دسترسی است. معامله گران با استفاده از سایت کدال، دسترسی سریع تر، راحت تر و مطمئن تری به اطلاعات شرکت های بورسی خواهند داشت. همچنین با نظارت مستقیم سازمان بورس و قوانین انتشار اطلاعیه‌ها در Codal، اطلاعات از شفافیت بیشتری برخوردار است.

تمام شرکت‌های بورسی ملزم هستند تا تمام گزارش‌های خود را در سامانه کدال جهت دسترسی عموم معامله‌گران منتشر کنند. این گزارش‌ها شامل صورت‌های مالی دوره‌ای و سالانه، اطلاعیه‌های افزایش سرمایه، اطلاعیه‌های ماهانه شرکت و… است. بنابراین کاربرد کدال در دسترسی سریع، راحت و مطمئن به اطلاعات شرکت های پذیرفته شده در بورس است .در واقع شما با مراجعه به Codal.ir و جستجوی شرکت موردنظرتان میتوانید به تمامی اطلاعات آن دسترسی داشته باشید. بنابراین نیازی به مراجعه سایت شرکت یا تماس با آن برای اطلاع از آگهی‌های شرکت نیست. ولو اینکه ممکن است اطلاعیه‌ها در سایت اختصاصی شرکت نیز درج شود.

 

انواع گزارش‌ها در سایت کدال

1. صورت‌های مالی 12 ماهه

اطلاعیه مربوط به گزارش صورت‌های مالی سالیانه شرکت‌ها یکی از مهمترین گزارش‌های کدال است. میزان سود و زیان شرکت در پایان دوره مالی در این گزارش درج می‌شود. با بررسی نرخ سودآوری در چند سال متوالی می‌توانید ارزیابی از آینده شرکت داشته باشید. شرکت‌ها می‌توانند بخشی از سود محقق شده را به عنوان “سود نقدی سهام (DPS)” بین سهامداران تقسیم کنند.

2. صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای

بصورت صورت‌های مالی 3، 6 و 9 ماهه در سایت کدال منتشر می‌شود. با استفاده از صورت‌های مالی میان دوره‌ای، مقدار EPS به روش TTM محاسبه می‌شود.

3. آگهی دعوت به مجمع عمومی عادی سالیانه و فوق‌العاده

تمامی شرکت‌ها در انتهای سال مالی خود، موظف به برگزاری مجمع عمومی سالانه و ارائه گزارش‌های مالی سالانه هستند. شرکت چند روز قبل از برگزاری مجمع با انتشار آگهی در کدال از سهامداران دعوت به شرکت در این مجمع می‌کند. تصمیم‌گیری در مورد DPS در مجمع سالیانه انجام میشود.
 

4. اطلاعیه تصمیمات مجمع عمومی عادی سالانه

بعد از برگزاری مجمع سالیانه، گزارش مفصلی از تصمیمات مجمع، در سایت کدال منتشر می‌شود. این گزارش شامل مقدار سود نقدی تقسیم شده بین سهامداران، زمانبندی و نحوه پرداخت سود نقدی و… است.
 

5. گزارش‌های ماهانه

جهت شفافیت بیشتر و اطلاع سهامداران، تمامی شرکت‌ها موظف به ارائه گزارشی از میزان فروش یا خدمات خود بصورت ماهانه هستند.
 

6. گزارش اطلاعات با اهمیت گروه الف

شرکت‌ها باید هر گونه اطلاعات با اهمیتی که بصورت مستقیم باعث تغییر در سود پیش‌بینی شده می‌شود را در کدال منتشر کنند.
 

7. گزارش اطلاعات با اهمیت گروه ب

تمامی اطلاعاتی که بصورت غیرمستقیم باعث تغییر در سودآوری شرکت می‌شود باید بصورت گزارشی در سایت کدال منتشر شود.
 

8. آگهی‌های افزایش سرمایه

از زمان انتشار اطلاعیه درخواست افزایش سرمایه توسط شرکت تا زمان پذیرش آن توسط سازمان بورس، شرکت موظف به انتشار تمامی گزارش‌های مربوطه است.
 

نحوه جستجوی اطلاعیه کدال

با ورود به سایت کدال و کلیک روی گزینه “جستجوی اطلاعیه‌ها” صفحه‌ای مطابق شکل زیر برای شما نمایان می‌شود. در قسمت “فیلترهای جستجو” گزینه های متعددی برای جستجوی پیشرفته وجود دارد. در کادر اول یعنی “نام/نماد” با وارد کردن نماد بورسی شرکت موردنظر و کلیک روی آن، لیست تمام گزارش های شرکت مربوطه نشان داده میشود. وارد کردن سایر گزینه‌ها اختیاری است و این گزینه‌ها برای جستجوی پیشرفته استفاده می شوند.
 
نکته: برای مشاهده گزارش‌های مربوط به افزایش سرمایه در کدال، باید از قسمت “گروه اطلاعیه”، گزینه “افزایش سرمایه” انتخاب کنید.

برچسب ها :

نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

search credit cards
search credit cards
نظر ثبت شده 0
منوی سایت