سه بهانه که شما را از بازار سرمایه دور می‌کند

سه بهانه که شما را از بازار سرمایه دور می‌کند
1401/09/13 820 0 دیدگاه
مدت زمان مطالعه : دقیقه

1. برای سرمایه گذاری تا زمانی که بازار امن شود صبر می‌کنم.

این بهانه توسط سرمایه‌گذاران پس از افت سهام خریداری شده آورده می‌شود. البته حق دارند این زمان آنها بیش از حد از خرید در بازار می ترسند. احتمالا سهامشان برای چند روز متوالی یا در بلند مدت کاهش داشته است. وقتی سرمایه گذاران می‌گویند منتظر هستند تا امن شود، به این معنی است که منتظر افزایش قیمت هستند. روانشناسان این رفتار خاص را "بیزاری از دست دادن" می نامند. یعنی سرمایه گذاران ترجیح می دهند به هر قیمتی از ضرر کوتاه مدت جلوگیری کنند تا اینکه به سود بلندمدت دست یابند. این رفتار باعث می‌شود حتی زمانی که قیمت‌ها پایین هست هم دست به خرید نزنید!

 

2. هفته آینده که قیمت کمتر شد خرید خواهم کرد.

این بهانه توسط خریداران بالقوه در حالی که منتظر افت قیمت سهم هستند استفاده می‌شود. در حالی که یک سرمایه‌گذار نمی‌تواند بفهمد که قیمتها هر روز به کدام سمت خواهند رفت؛ به خصوص در کوتاه مدت. ترس یا طمع موجب بروز این رفتارها می‌شود. سرمایه گذار ترسو ممکن است نگران باشد که نکند سهام قبل از هفته آینده سقوط کند، بنابراین صبر می‌کند. از آن طرف سرمایه گذار حریص می‌داند که سهام افت می‌کند اما می‌خواهد صبر کند تا با قیمت پایینتری آن‌را بخرد.

 

3. از این سهم خسته شدم، بنابراین می‌خواهم آن را بفروشم.

این بهانه برای سرمایه‌گذارانی است که دلشان هیجان می‌خواهد، مثل سودهای سریع در شرط بندی‌ها. حقیقت این است که سرمایه‌گذاری هوشمندانه و موفقیت آمیز خسته‌کننده است. بهترین سرمایه گذاران سالها و سالها پای سهام خود می‌مانند و سودهای ترکیبی دریافت می‌کنند. برای آن‌ها، موضوع هیجان نیست، بلکه کسب درآمد است، بنابراین از تصمیم‌گیری احساسی اجتناب می‌کنند.

نویسنده: فاطمه پورحسن

برچسب ها :

نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

search credit cards
search credit cards
نظر ثبت شده 0
منوی سایت