تاریخچه بورس کالا ( قسمت دوم )

1402/02/06 693 0 دیدگاه
مدت زمان مطالعه : دقیقه

تاریخچه بورس کالا - قسمت دوم


بورس کالا چیست؟

در بورس کالا ایران برخلاف بورس اوراق بهادار که معاملات بر روی سهام شرکت ها انجام می گیرد؛ در بورس کالا همانطور که از اسم آن پیداست، مورد معامله کالاها هستند. بورس کالا ایران در سال 1386 با هدف رفع مشکلات در بازار کالا از جمله مشکلات عرضه و تقاضا، عدم وجود شفافیت و نوسانات قیمت ها  و همچنین عدم وجود واحد نظارتی روی کار آمد.

 

تاریخچه بورس کالا

سازمان کارگزارن بورس فلزات تهران که نخستین بورس کالایی در ابران به شمار می آید در سال 1382  براساس قانون برنامه سوم توسعه کار خود را آغاز کرد. بعد از گذشت یک سال بورس کالای کشاورزی هم به طور مستقل فعالیت خودش را آغاز کرد. اما سرانجام در سال 1385 این دو بورس با همدیگر ادغام شدند و شرکت بورس کالا ایران پدید آمد و به طور رسمی در سال 1386 زیر نظر سازمان بورس اوراق بهادار فعالیت خودش را آغاز کرد.

 

هدف از تشکیل بورس کالا چه بود؟

بورس کالا ایران برای رفع برخی ناکارآمدی های بازار سنتی و همچنین غلبه بر نوسانات کاذب، عدم شفافیت لازم در کشف ارزش ذاتی یک سهم و نبود تضمین های کافی به معامله گران بوجود آمد.

 

چه کالاهایی در این بازار عرضه می شود؟

باید بدانیم که در بورس کالا، اغلب کالا های خام و فناوری نشده مورد معامله فعالین این بازار هستند. ازجمله کالاهایی که در این بازار عرضه می‌شوند می توان موارد زیر را نام برد:

زعفران، گندم، برنج، فلزات، پنبه، ذرت، پسته، محصولات شیمیایی، محصولات حوزه پتروشیمی و نفتی، کانی های فلزی و …

 

چند نوع بازار در بورس کالا داریم؟

به طور کلی در بورس کالا سه نوع بازار مشتقه، بازار فیزیکی و بازار مالی وجود دارد که هر کدام بازار های زیر مجموعه خود را دارند و هر بازار هدف خاصی را دنبال می‌کنند.

برچسب ها :

نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

search credit cards
search credit cards
نظر ثبت شده 0
منوی سایت