تسویه در بازار فیزیکی

تسویه در بازار فیزیکی
1401/11/17 616 0 دیدگاه
مدت زمان مطالعه : دقیقه

تسویه در بازار فیزیکی بورس کالا مشتمل بر سه بخش است:

تسویه باقیمانده اصل مبلغ قرارداد پس از کسر پیش پرداخت. (به منظور تسویه، خریدار مبلغ اعلام شده در اعلامیه خرید را به حساب وکالتی خود واریز و به کارگزار اطلاع می دهد.) 

واریز مالیات بر ارزش افزوده: خریدار طبق شرایط اعلامی فروشنده (قید شده در اعلامیه خرید)، مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت می کند.

واریز سایر هزینه‌ها: ممکن است تسویه قرارداد مستلزم واریز هزینه‌های جانبی مانند هزینه توزیع و بسته بندی باشد. در صورت نیاز به واریز هر گونه هزینه جانبی جزئیات آن در اعلامیه خرید درج خواهد شد. 

در صورتی که برای واریز مالیات بر ارزش افزوده نیاز به انتقال از طریق شبکه بانکی باشد، دقت کنید که:

  1. نام واریز کننده در فیش بانکی و پرفراژ آن می بایست فقط و فقط همان نام صاحب قرارداد باشد.
  2. مالیات بر ارزش افزوده طی یک فیش به صورت یکجا واریز شود.
  3. در صورت نیاز به درج شناسه واریز برای پرداخت مالیات بر ارزش افزوده، حتماً مالیات را با شناسه واریز قید شده در اعلامیه خرید واریز کنید و این موضوع را به متصدی بانک متذکر شوید.
  4. فیش و پرفراژ حتماً به طور خوانا تکمیل و به صورت واضح ارسکن و برای کارگزار ارسال شود. در صورتیکه که پرفراژ بانکی ناخوانا و کمرنگ است، از متصدی بانک درخواست کنید پشت فیش یا روی برگ کاغذی مجزا به شما پرفراژ پررنگ و خوانا ارایه کند. (از طریق سامانه ebgo)
  5. در صورتیکه کالای خریداری شده نیاز به حمل دارد، حتماً نام پیمانکار حمل – باربری - خود را روی فیش مالیات بنویسید.  (از طریق سامانه ebgo)

 

واریز سایر هزینه ها: در صورتیکه مطابق با اعلامیه خرید برای تسویه قرارداد، نیاز به واریز هزینه های جانبی است، خریدار می بایست آن را با رعایت شرایط اعلام شده در اعلامیه خرید و با رعایت نکات قید شده درمورد واریز مالیات بر ارزش افزوده (موارد 1 تا 4 بالا) واریز نماید.

با استفاده از سامانه ایبیگو می‌توانید موارد فرایند تسویه و تحویل کالای خود را تسریع ببخشید. 

مهلت تسویه: تا 3 روز کاری پس از تاریخ خرید (پنج شنبه، جمعه و تعطیلات رسمی روز کاری محسوب نمی شوند.)

در صورت عدم تسویه در مهلت مقرر امکان تسویه تا سه روز کاری دیگر با پرداخت جریمه وجود دارد. (مبلغ جریمه 0.0025  - یعنی ربع درصد- ارزش قرارداد به ازای هر روز تاخیر است.)  (ماشین حساب جرایم تاخیر و انفساخ

تحت هر شرایطی در صورت عدم تسویه پس از 6 روز کاری از تاریخ قرارداد، قرارداد به صورت خودکار فسخ و خریدار مشمول پرداخت جریمه انفساخ خواهد شد. (جریمه فسخ از پیش پرداخت اولیه کسر خواهد شد.)(مبلغ جریمه فسخ برابراست با 5 درصد ارزش قرارداد+کارمزد خرید+کارمزد فروش) 

 

برچسب ها :

نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

search credit cards
search credit cards
نظر ثبت شده 0
منوی سایت