مروری بر سایت TSETMC

مروری بر سایت TSETMC
1401/07/09 1044 0 دیدگاه
مدت زمان مطالعه : دقیقه

سایت شرکت فناوری مدیریت بورس تهران

TSETMC مخفف عبارت انگلیسی Tehran Securities Exchange Technology Management Co به معنی “شرکت مدیریت فناوری بورس تهران” و یکی از چند زیرمجموعه شرکت بورس و اوراق بهادار تهران است. 
این سایت به آدرس وظیفه انتشار و نمایش تمامی معاملات شرکت‌های بورسی و اطلاعات تکمیلی بورس را بصورت لحظه‌ای و آنلاین دارد. با مراجعه به آن به راحتی می‌توانید لیست سفارشات خرید و فروش، EPS، P/E، حجم مبنا، سابقه و ریز معاملات (حقیقی و حقوقی)، پیام‌های ناظر بازار بورس، شاخص کل بورس، حجم معاملات، ارزش معاملات، قیمت پایانی سهام، قیمت سهام و … را بصورت لحظه‌ای رصد کنید. 

 

تشریح اطلاعات و امکانات صفحه اول سایت  TSETMC 

تعدادی آیکون در بالای صفحه وجود دارد که هر کدام مربوط به امکانات سایت TSETMC است در ادامه به شرح هر یک خواهیم پرداخت:

از سمت چپ به راست به توضیح هر یک از قسمتها خواهیم پرداخت

 

1- نمایش فهرست

 با کلیک روی این گزینه مطابق شکل زیر امکانات متنوعی مثل “مقایسه شرکت‌ها”، “پیغام‌های ناظر بازار”، “سرویس‌ها و نرم‌افزارها” و… برای شما به نمایش گذاشته می‌شود.

 

2- تغییر زبان (از فارسی به انگلیسی)

با کلیک روی این آیکون زبان سایت TSEMTC از فارسی به انگلیسی تغییر پیدا می‌کند.

 

3- خانه

با کلیک روی این آیکون به صفحه اول سایت TSETMC برگشت داده می‌شوید.

 

4- دیده‌بان بازار بورس

با کلیک روی این آیکون وارد صفحه دیده‌بان بازار بورس می‌شوید دیده‌بان بازار بورس یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین امکاناتی است که در سایت TSETMC تعبیه شده است در این صفحه به راحتی می‌توانید اقدام به فیلترنویسی کنید.

 

5- جستجوی نماد

جهت جستجوی در TSETMC با کلیک روی آیکون “جستجوی نماد” صفحه‌ای مطابق شکل زیر نشان داده می‌شود که براحتی می‌توانید نماد بورسی شرکت موردنظرتان را جستجو کنید با کلیک روی نماد بورسی یافت شده به صفحه اختصاصی شرکت وارد می‌شوید که تمامی اطلاعات لحظه‌ای و اطلاعات مالی شرکت موردنظر در این صفحه قابل مشاهده است.

 

6- نظر و پیشنهاد

با کلیک روی این آیکون وارد صفحه‌ای می‌شوید که توضیحات لازم برای ثبت نظر، پیشنهاد، انتقاد و یا شکایات در زمینه‌های مختلف ارائه شده است برای مثال اگر شرکتی سود نقدی را در موعد مقرر به حساب شما واریز نکرده است می‌توانید از طریق سایت shekayat.seo.ir نسبت به ثبت شکایت اقدام کنید!

 

7- راهنمای سایت

 با کلیک روی این آیکون صفحه راهنمای سایت TSETMC بصورت خلاصه به شما نشان داده می‌شود.

 

8- اخبار

 با کلیک روی این آیکون، اخبار مربوط به سایت tsetmc برای شما نمایش داده می‌شود.

 

9- محتوای آموزشی

 با کلیک روی این آیکون، محتوای آموزشی سایت TSETMC بصورت ویدیو و کتاب در اختیار شما قرار داده می‌شود این محتوا توسط سایت بورس مدیا تهیه شده است، BourseMedia  زیرنظر شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس وابسته به سازمان بورس تهران با هدف تولید محتوای آموزشی بورسی در جهت گسترش فرهنگ سرمایه‌گذاری در بازار بورس فعالیت دارد.

 

10- نقشه بازار بورس

با کلیک روی آیکون “نقشه بازار” وارد صفحه هیت مپ یا همان نقشه بازار بورس خواهید شد که تمام بازار بورس را بصورت خلاصه به شما نشان می‌دهد.

 

اطلاعات کلی بورس در صفحه اول  TSETMC

 

بازار نقدی بورس در یک نگاه

وقتی وارد صفحه TSETMC می‌شوید اولین کادر در سمت راست با عنوان “بازار نقدی بورس در یک نگاه” را مطابق شکل زیر مشاهده می‌کنید که اطلاعات زیر در این قسمت نشان داده می‌شود.

وضعیت بازار 

نشان‌دهنده باز یا بسته بودن بازار بورس تهران است.

شاخص کل

این عدد شاخص کل بورس تهران را نشان می‌دهد و عدد داخل پرانتز بیانگر تغییرات شاخص کل نسبت به روز قبل است که رنگ قرمز نشان از تغییرات منفی و کاهشی شاخص و رنگ سبز نشان از تغییرات مثبت و افزایشی شاخص دارد. این اطلاعات بصورت لحظه‌ای آپدیت می‌شود.

ارزش بازار

ارزش کل بازار بورس تهران در لحظه جاری را نشان می‌دهد برای مثال مطابق شکل بالا در ساعت 14:38:16 ارزش بازار 54,570,890 میلیارد ریال است یعنی تقریبا 5/5 میلیون میلیارد تومان! 

اطلاعات قیمت

نشان‌دهنده زمان محاسبه این اطلاعات! اگر دقت کنید این زمان چند دقیقه‌ای از زمان جاری عقب‌تر است چرا که اطلاعات در این قسمت هر چند دقیقه یک بار آپدیت می‌شود نه هر لحظه!

تعداد معاملات

تعداد کل معاملات انجام شده تا این لحظه، برای مثال مطابق شکل بالا در روز 22 فروردین 1400 کمتر از 200 هزار معامله انجام شده است.

ارزش معاملات

یکی از مهم‌ترین اطلاعات بورس است که بیانگر ارزش کل معاملات بورس است.

حجم معاملات

حجم کل معاملات بورس را نشان می‌دهد.

نکته: عبارت B در جلوی اعداد مخفف عبارت Billion یا همان میلیارد است! و از آنجایی که واحد پول ایران ریال است! کافی است 1 عدد از انتهای اعداد درج شده کم کنید تا این اعداد به میلیارد تومان محاسبه شود!

شاخص‌های منتخب

بیش از 75 شاخص در بورس تهران داریم؛ اطلاعات لحظه‌ای مربوط به شاخص کل بورس، شاخص کل هم وزن، شاخص قیمت، شاخص قیمت هم وزن، شاخص آزاد شناور، شاخص بازار اول (تابلوی اصلی بورس)، شاخص بازار دوم در این قسمت نشان داده می‌شود. با کلیک روی عنوان “شاخص‌های منتخب” تمام شاخص‌های بورس برای شما نمایان می‌شود که با کلیک روی هر کدام از آنها به صفحه مخصوص آن شاخص ارجاع داده می‌شوید. در صفحه مخصوص هر شاخص می‌توانید به تمامی اطلاعات شاخص از جمله نحوه تغییرات شاخص در روز جاری، نمودار شاخص، سابقه شاخص و… دسترسی داشته باشید برای مثال با کلیک روی “شاخص کل” مطابق شکل زیر صفحه مخصوص شاخص کل بورس در سایت TSETMC به شما نشان داده می‌شود.

 

تاثیر در شاخص

“تعداد سهام” یکی از پارامترهای اصلی در محاسبه شاخص کل است در نتیجه هر چه شرکت بزرگ‌تر باشد تاثیر بیشتری در شاخص می‌گذارد و با توجه به مثبت یا منفی بودن سهام شرکت در روز جاری، باعث افزایش یا کاهش شاخص کل خواهد شد. مثل حالت‌های قبل، رنگ قرمز نشان از تاثیر منفی و رنگ سبز نشان از تاثیر مثبت دارد.

 

نمادهای پرتراکنش

در این قسمت نمادهای بورسی بر اساس “تعداد معاملات”  از تعداد معامله زیاد به کم نشان داده می‌شوند.

 

اطلاعات کلی فرابورس

در انتهای صفحه اول سایت TSETMC اطلاعات کلی مربوط به فرابورس را مشاهده می‌کنید. توضیحات مربوط به”بازار نقدی فرابورس در یک نگاه”، “تاثیر در شاخص”، “نمادهای پرتراکنش” دقیقا مشابه مطالب گفته شده قبلی است.

 

 

 

برچسب ها :

نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

search credit cards
search credit cards
نظر ثبت شده 0
منوی سایت