انواع شاخص‌های بورس

انواع شاخص‌های بورس
1401/06/13 966 0 دیدگاه
مدت زمان مطالعه : دقیقه

در ابتدا برای درک بهتر شاخص بهتر است به معنی کلی این واژه بپردازیم.

حوزه‌های مدیریت، اقتصاد و سرمایه گذاری، از جمله‌ زمینه‌هایی هستند که به شدت بر شاخص‌ها اتکا دارند: از شاخص بورس تا شاخص رشد اقتصادی و از شاخص فروش تا شاخص خستگی و انگیزه کارکنان. همه ما در طول روز با انواع شاخص‌ها مواجه می‌شویم و حتی خودمان هم به شکل‌های مختلف، شاخص‌های متنوعی را تعریف می‌کنیم و مورد استفاده قرار می‌دهیم. اما با وجود استفاده‌ی دائمی از شاخص‌ها، شاید کمتر فرصت پیدا کنیم تا درباره شاخص و مفهوم آن و شیوه‌ی درست استفاده از شاخص فکر کنیم. شاخص یک معیار آماری است که تغییرات در یک اقتصاد یا بازار بورس را نشان می‌دهد. در مورد بازارهای مالی، شاخص یک سبد فرضی از کلیه سهامی است که در آن بازار خریدوفروش می‌شود و میانگین تغییرات قیمت همه سهام را نشان می‌دهد. روش اندازه‌گیری هر شاخـص، منحصر به همان شاخـص است و نمی‌توان رقم فعلی یک شاخـص را با شاخصی دیگر مقایسه کرد؛ بنابراین برای مقایسه دو شاخـص مختلف بهتر است درصد تغییرات شاخـص‌ها را نسبت به‌روز یا ماه قبل باهم مقایسه کرد، نه عدد فعلی آن‌ها را.

همان طور که گفته شد شاخص ها را نمی توان بر اساس قیمت یا درصد فعلی آنها مقایسه کرد بلکه باید آنها را باتوجه به یک مبدا ثابت با یک دیگر مقایسه کرد تا ببینیم در این بازده زمانی چقدر  نسبت به همدیگر رشد داشته اند.

شاخص کل TEDPIX

در بازار بورس با انواع شاخص سرکار داریم معروف ترین این شاخص‌ها شاخص کل است. اسم این شاخص را بار ها از اطرافیان یا اخبار شنیده اید. این شاخص شاخص بازدهی یا شاخص سطح عمومی قیمت و بازده و سود  نقدی است و با نام TEDPIX نیز شناخته می‌شود. شاخص کل در واقع بیانگر میانگین یازدهی سرمایه گذاران در بورس است. اولین اصل برای در نظر گرفتن شاخص میزان تغییرات آن هست نه عدد آن البته که عدد آن هم از لحاظ تکنیکالی در حمایت ها و مقاومت ها مهم است، ولی در اصل میزان تغییرات شاخص میزان بازدهی را نشان می‌دهد. در محاسبه شاخص کل هر چقدر شرکت ها بزرگ تر باشند و سرمایه بیشتری داشته باشند تاثیرگذاری بیشتری خواهند داشت.

شما می‌توانید شاخص کل و شاخص‌های دیگر را در سایت TSETMC.COM مشاهده نمایید.

شاخص کل قیمت 

این شاخص هم جزو شاخص های اصلی بشمار می اید که بیانگر روند عمومی تغییر قیمت سهام شرکت های پذرفته شده است. برخلاف شاخص کل سود تقسیمی شرکت ها در این شاخص لحاظ نمی‌شود ولی بزرگیشرکت ه ها در آن تاثیر  پر اهمیتی دارند. 

شاخص کل هم وزن

همان طور که گفته شد شاخص کل به دلیل تاثیر گذاری شرکت ها با سرمایه بزرگتر  ممکن است دچار تغییر شود مثلا اگر کل بازار روند نزولی داشته باشد شاخص کل نیز متقابلا منفی است و با افزایش قیمت چند سهم بزرگ بر خلاف کل بازار مثبت شود .
ولی در شاخص کل هم وزن تمامی شرکت های پذیرفته شده در بورس با وزن خود در محاسبه شاخص هم وزن مشارکت دارند بنابرین شرکت های بزرگ و کوچیک تاثیر گذاری یکسانی دارند.

شاخص قیمت هم وزن

در شاخص قمیت هم وزن همانطور که از اسمش مشخص است بازدهی قیمت ها به طور یکسان و هم وزن بر تمام سهام‌ها بازار از کوچیک تا بزرگ است.

شاخص سهام شناور

برای  آشنایی با شاخص سهام شناور  بهتر است اول راجب سهام شناور صحبت کنیم 
به زبان ساده اگر بخواهیم توضیح دهیم  این سهام به بخشی از سهام یک شرکت گفته میشودکه در بورس برای متقاضی آماده خرید و فروش است و دارندگان آن قصدی برای مدیریت شرکت ندارند. این شاخص هم مانند شاخص کل است  با این تفاوت که در محاسبه آن تنها از کل سهام شناور  شرکت ها استفاده می‌شود.
در واقع پیگیری رفتار قسمتی از بازار است که از قدرت نقدشوندگی بیشتری برخوردار هستند. هرچه درصد شناوری سهام پذیرفته شده در بازار بورس بیشتر باشد ، این شاخص به شاخص کل قیمت نزدیک‌تر خواهد بود و هر چه درصد شناوری شرکت ها پایین‌تر باشد به نظر می‌رسد شاخص آزاد شناور واقعی‌تر از خود شاخص کل باشد.

برچسب ها :

نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

search credit cards
search credit cards
نظر ثبت شده 0
منوی سایت