هر آنچه راجع به عرضه اولیه باید بدانیم

هر آنچه راجع به عرضه اولیه باید بدانیم
1401/05/25 649 0 دیدگاه
مدت زمان مطالعه : دقیقه

می‌توان گفت عرضه اولیه از اصطلاحات اولیه‌ای است که هر فردی که به بازار سرمایه ورود کرده آن را می‌شنود. عرضه‌ اولیه بهترین سهام برای سود دهی بخصوص برای سهامدارن خرد است. تاریخ نشان می‌دهد که 90% عرضه‌های اولیه بورس سود‌آور بوده‌اند. پس می‌توان گفت این سرمایه‌گذاری بهترین نوع سرمایه‌گذاری برای تازه‌واردان به بازار سرمایه می‌باشد.

 

عرضه اولیه چیست؟

عرضه اولیه به این معنی است که شرکتی برای اولین بار سهام خود را در بورس یا فرابورس عرضه کند. شرکت پس از تبدیل شدن به شرکت سهامی عام از خاص و ارزش گذاری قیمت در یکی از تابلو های بورسی درج می‌شود. معمولا  10  تا 30 درصد سهام هر شرکت در عرضه اولیه ها در روز سفارش گیری عرضه می‌شود (این درصد نسبت به نوع شرکت متفاوت است)

 

چگونه عرضه اولیه بخرم؟

شما برای خرید عرضه اولیه به کد بورسی نیاز دارید ( گرفتن کد بورسی). معمولا اطلاعیه های عرضه های اولیه 48 ساعت قبل از روز عرضه در سایت های بورس و فرابورس و  شبکه های پیام رسان منتشر میگردد. شما باید در روز اعلامی با مراجعه به سامانه های معاملاتی خود(اکسیر، رایان همراه) به بخش عرضه اولیه که از چند روز قبل تر فعلا شده است اقدام به ثبت سفارش کنید راه دیگر برای ثبت سفارش مراجعه به دفاتر کارگزرای و ارائه درخواست به کارشناسان برای ثبت سفارش است.

سوالات متداول

با توجه به اینکه عرضه‌های اولیه هیچ اطلاعات مفیدی برای تحلیل رفتار سهم‌ها در اختیار فعالان قرار نمی‌دهند، ارزش ذاتی سهم می‌تواند به یک ملاک خوب برای زمان مناسب فروش سهام عرضه اولیه تبدیل شود

 

بله. در روزهای معاملاتی بعد از عرضه اولیه می‌توانید سهام مورد نظر را خریداری کنید. با توجه به حجم زیاد تقاضا، بهتر است سفارش خو را در ساعت ۸:45 و در بالاترین قیمت ثبت کنید.

 

با اینکه اغلب عرضه های اولیه در گذشته سودده بوده اند اما عرضه هایی نیز بوده اند که نه تنها سودی نسیب خریداران خود نکرده اند بلکه زیان ده هم بوده اند. این افت قیمت ها می‌تواند بابت شرایط نامناسب کلی بازار باشد یا قیمت سهم در هنگام عرضه اولیه تفاوت چندانی با ارزش واقعی آن سهم نداشته باشد. 

 

روش های حراج و بوک بیلدینگ

 

معمولاً یک بازه زمانی ۱ الی ۲ ساعته به‌ عنوان زمان ثبت سفارش برای تمام شرکت‌کنندگان در عرضه اولیه مشخص می‌شود و افراد می‌توانند با آرامش به ثبت سفارش خود بپردازند. در این روش، حداکثر تعداد سهام و یک قیمت کارشناسی شده به ‌عنوان کف قیمتی و مشخص می‌شود. افراد می‌توانند سهام موردنظر خود را با قیمتی در حدود ۵ تا ۲۰ درصد بیشتر از کف مشخص ‌شده و تعداد سهم برابر یا کمتر از حداکثر تعداد مجاز سفارش دهند. در نهایت بسته به تعداد افراد و سهام، سهم‌ها میان افراد تقسیم می‌شوند. در این روش، اولویت با کسانی است که قصد خرید سهام با بیشترین قیمت را دارند. 

 

در روش حراج، سازمان بورس از قبل مشخص می‌کند که قیمت عرضه اولیه سهام چقدر است و در چه روز و ساعتی می‌توانید اقدام به خرید کنید. برخی شرکت‌ها به دلیل ترافیک بالای خرید عرضه عمومی سهام، زمان ثبت سفارش را به بعد از ساعت کاری بازار بورس (بعد از ساعت ۱۲:۳۰) اعلام می‌کنند. به‌این‌ترتیب، اختلالی در ارتباط با سیستم ایجاد نمی‌شود. شما باید در زمان مقرر در حراج حاضر شده و سریعاً اقدام به خرید کنید؛ زیرا در این روش اولویت با افرادی است که سریع‌تر اقدام به خرید کرده‌اند. بسیاری افراد به همین دلیل موفق به خرید سهام نمی‌شوند.
در ادامه توجه داشته باشید که سفارش شما باید در محدوده تعداد و با قیمت مشخص باشد.

برچسب ها :

نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

search credit cards
search credit cards
نظر ثبت شده 0
منوی سایت