کدام بازارها تا پایان سال 2023 بازدهی بهتری دارند؟

کدام بازارها تا پایان سال 2023 بازدهی بهتری دارند؟
1402/04/20 1424 0 دیدگاه
مدت زمان مطالعه : دقیقه

بررسی چشم انداز بازارهای جهانی تا پایان سال 2023

برگرفته از پادکست thoughts on the market از مورگان استنلی منتشر شده در نهم ژوئن 2023

گویندگان: بهرنگ شادرو، مدیر محتوا و محمد میری، مدیر بورس کالا کارگزاری بارز


نکات کلیدی

  • به طور کلی نگهداری دلار و اوراق قرضه مبتنی بر دلار تا پایان سال 2023 ایده خوبی است.
  • به دلیل شرایط رکودی اروپا و آمریکا، چشم انداز مثبتی برای بازار سهام این دو منطقه تا پایان سال 2023 دیده نمی شود، اما رشد فزاینده ای در انتظار بازار سهام آسایی خواهد بود.
  • پیشرفت برخی از اقتصادهای نوظهور مانند برزیل، هند و اندونزی. ( به لحاظ رشد نرخ ارز )
  • در بازار فارکس نیز دلار و ین ژاپن توصیه شده است.

در این قسمت از سری پادکست‌ های thoughts on the market، آقای ست کارپنتر، اقتصاددان ارشد بین المللی موسسه مورگان استنلی و آقای اندرو شیت، استراتژیست ارشد مورگان استنلی حضور دارند. در این پادکست به وضعیت بازارهای جهانی در سال جاری پرداخته شده است.

 

دلار: مأمن امن سرمایه گذاران 

اولین بازاری که راجع به آن صحبت می شود، دلار آمریکا است. می دانیم که دلار آمریکا هم یک نوع دارایی به حساب می ‌آید و هم سرمایه گذاران به آن به چشم یک مأمن امن نگاه می کنند و از طرفی چون اکثر کامادیتی ها با دلار آمریکا قیمت گذاری می‌شوند، نوسانات دلار آمریکا، با توجه به این موضوع که قدرت خرید را برای کشورهای سایر ارزها زیاد می کند، هم نسبت به ارزهای دیگر می تواند در نرخ کامادیتی ها تاثیر گذار باشد.

از نظر این دو تحلیلگر معروف، دلار در برابر سایر ارزها بازدهی خوبی را در ادامه سال 2023 خواهد داشت. به این دلیل که بحث soft landing در ایالات متحده هم اکنون مطرح است، یعنی اینکه نظر اکثریت تحلیلگرها این هست که فدرال رزرو می تواند با افزایش نرخ بهره که احتمالا، شاهد دو افزایش دیگر نیز تا پایان سال 2023 خواهیم بود، عملا اقتصاد را وارد رکود بسیار ملایم نماید و شاهد رکود عمیق و از دست دادن مشاغل نخواهیم بود.

show dollar increased

نکته ای که اینجا مطرح هست این است که اقتصاد آمریکا، تنها اقتصادی است که می تواند نرخ های بالا را تا مدت زمانی زیادی نگه دارد. همین نکته است که دلار را نسبت به سایر ارزها متمایز می کند.

علت اینکه ارزهای دیگر کشورها نمی تواند مانند دلار در مقابل نرخ های بهره بالا عملکرد خوبی داشته باشند و متزلزل می شوند؛ این است که مصرف کننده آمریکایی، خصوصا در بازار مسکن، اکثر اوراق های بلند مدت با نرخ بهره پایین گرفتند و این اوراق فیکس ریت هستند یعنی چون در طی سالهای گذشته نرخ بهره پایین بوده است، این اوراق در همان نرخ ها قفل شده‌اند و دیگر این افزایش های نرخ بهره روی آنها تاثیری ندارد؛ ولی این اتفاق در استرلیا و یا انگلستان، مصداقی ندارد.

اگر این مزیت را در کنار مزیت خود دلار که باعث کاهش ریسک پورتفو می شود، قرار دهیم، جذابیت دلار و اوراق قرضه مبتنی بر دلار در سال جاری را دو چندان می کند.

 

بورس : اعتقاد دو گانه 

این دو تحلیلگر بر سر بازار بورس اعتقاد دوگانه ای دارند. یکی بورس در اورپا و آمریکا که با توجه به بحث soft landing که پیشتر گفتیم و تهدیدهایی که در اروپا هست؛ فکر می کنند که رشد کندی که در کشورهای پیشرفته خواهیم داشت و خب این امر باعث می شود که اتفاق خاصی به طور کلی در یک سال آتی برای بازار سهام کشورهای توسعه یافته ( اروپا و آمریکا ) رخ ندهد. 

تحلیلگران انتظار رشد فزاینده‌ای در بازارهای آسیایی دارند و به طور کلی پیش بینی می کنند که رشد بازارهای سهام آسیایی در سال جاری دو رقمی باشد. ( مثل بازار ژاپن )

green japan market

اجازه دهید کمی هم به بازار فارکس گریزی بزنیم. پیشتر گفتیم که انتظار می رود دلار عملکرد خوبی داشته باشد، اما از طرفی پیش بینی می شود ین ژاپن بازدهی بهتری نسبت به دلار داشته باشد. انتظار دارند که ین تا پایان سال 2023 تقویت شود اما نکته جالب توجه این است که تقویت ین ژاپن به دلیل صادراتی بودنش، منجر به رشد سهامش نمی شود. این بحث به این دلیل است که شرکتهای ژاپنی به طور کلی انتظار تقویت ین را دارند و خب همین انتظار باعث می‌شود که تقویت ین خیلی تاثیری روی سهام نداشته باشد. اما از نظر آنها بازار سهام ژاپن بهتر خواهد شد.

از دیگر ارزهایی که تحلیلگران نسبت به تقویت آنها خوشبین هستند. ارز کشورهای هند، برزیل و اندونزی می ‌باشد. 

 

بازار کامادیتی ها کالاها: بررسی سه فاکتور مهم

سه فاکتور مهم باید هنگام بررسی بازار کامادیتی لحاظ شود:

  1. فاکتورهای بنیادی
  2. هزینه های فرصت نگهداری: اینکه نگهداری این کامادیتی ها چقدر به ما سود می دهد و چقدر برای ما هزینه دارد. 
  3. فاکتور مومنتوم 

 

بعد از بررسی سه فاکتور، به نظر می رسد امسال شرایط خیلی به نفع کامادیتی ها نیست و در تمام طبقه های مختلف دارایی، کمترین بازدهی را دارند. از نظر انها نفت در محدوده 78 دلار هست و خیلی توصیه ای بر روی کامادیتی ها ندارند.

 

نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

search credit cards
search credit cards
نظر ثبت شده 0
منوی سایت