تئوری بازیها در معامله گری

تئوری بازیها در معامله گری
1402/02/10 622 0 دیدگاه
مدت زمان مطالعه : دقیقه

چگونه از تئوری بازیها در معامله‌گری استفاده می‌شود؟

اجازه دهید با یک مثال توضیح دهیم، فرض کنید شرکت A در حال بررسی این است که آیا محصول جدیدی را عرضه کند یا خیر. آنها تخمین می زنند که این محصول یک میلیون دلار سود ایجاد می کند، اما آنها همچنین می دانند که شرکت B روی محصول مشابهی کار می کند. حالا شرکت A باید تصمیم بگیرد که آیا اکنون محصول را عرضه کند و سعی کند شرکت B را در بازار شکست دهد یا عرضه آن را به تاخیر بیندازد و سعی کند اطلاعات بیشتری در مورد محصول شرکت B به دست آورد و استراتژی خود را بر اساس آن تنظیم کند.

 

در این سناریو، شرکت A با یک بازی "حرکت همزمان" روبرو است که در آن باید بدون اینکه بداند شرکت B چه کاری انجام خواهد داد تصمیم بگیرد. با استفاده از تئوری بازی، شرکت A می تواند سناریوهای متعددی را برای پاسخ بالقوه شرکت B در نظر بگیرد و استراتژی را انتخاب کند که سود خود را در مواجهه با عدم قطعیت به حداکثر برساند.

در معاملات، معامله گران اغلب از تئوری بازی برای پیش بینی واکنش سایر معامله گران به تحولات یا اطلاعیه های بازار استفاده می کنند. با تجزیه و تحلیل چگونگی واکنش سرمایه گذاران و معامله گران دیگر به اخبار خاص، آنها می توانند تصمیمات آگاهانه تری در مورد زمان خرید یا فروش یک دارایی بگیرند.

 

مثالی در دنیای واقعی

در سال 2017، بورس کالای شیکاگو (CME) معاملات آتی بیت کوین را راه اندازی کرد و به معامله گران اجازه داد تا روی قیمت آینده بیت کوین، که یک ارز دیجیتالی پر نوسان است، شرط بندی کنند. راه اندازی معاملات آتی بیت کوین در آن زمان توجه بسیاری از معامله گران و سرمایه گذاران را به خود جلب کرده بود.

معامله گرانی که می خواستند در معاملات آتی بیت کوین شرکت کنند، باید از بین دو نوع قرارداد تسویه نقدی یا فیزیکی یکی را انتخاب می‌کردند. در قراردادهای تسویه نقدی، تفاوت بین قیمت بیت کوین در شروع قرارداد و قیمت در تاریخ تسویه را پرداخت می‌کردند، در حالی که در قراردادهای تسویه شده فیزیکی، معامله گر ملزم بود که بیت کوین های واقعی را تحویل بگیرد.

 

 

تصمیم‌گیری بین قراردادهای تسویه شده نقدی و فیزیکی یک نمونه کلاسیک از سناریوی تئوری بازی بود. در این حالت، اگر اکثر معامله‌گران قراردادهای نقدی را انتخاب کنند، یعنی تقاضا برای بیت‌کوین‌های واقعی کم است و این می‌تواند قیمت بیت‌کوین را کاهش دهد. از سوی دیگر، اگر اکثر معامله‌گران قراردادهای تسویه‌شده فیزیکی را انتخاب کنند، نشان‌دهنده تقاضای بالا برای بیت‌کوین‌های واقعی است که می‌تواند قیمت بیت‌کوین را افزایش دهد. بنابراین، معامله گران باید در نظر می‌گرفتند که سایر معامله‌گران احتمالاً چه استراتژی را انتخاب می‌کنند و  طبق آن تصمیمی می گرفتند که به آنها برتری می داد.

در پایان، اکثر معامله گران قراردادهای نقدی را انتخاب کردند که منجر به کاهش موقت قیمت بیت کوین شد. این یک مثال عالی از تئوری بازی در دنیای معاملات بود، که در آن معامله گران باید اقدامات دیگران را پیش بینی می کردند و بر اساس آن پیش بینی تصمیم می گرفتند.

نویسنده: فاطمه پورحسن

برچسب ها :

نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

search credit cards
search credit cards
نظر ثبت شده 0
منوی سایت