تحلیل بنیادی شتران

تحلیل بنیادی شتران
1402/06/19 571 0 دیدگاه
مدت زمان مطالعه : دقیقه

شرکت پالایش نفت تهران ( شتران ) از دو پالایشگاه شمالی و جنوبی تشکیل شده است که به ترتیب در سال های 1347 و 1352 با مجموع ظرفیت 185 هزار بشکه در روزه به بهره برداری رسیدند. این شرکت تا به امروز توانسته ظرفیت مجموعه را به 250 هزار بشکه در روز افزایش دهد. در سال 1390 شرکت به بخش خصوصی واگذار و سرانجام در سال 1391 با نماد شتران در بورس اوراق بهادار تهران پذیرش شد. در این مقاله با در نظر گرفتن نرخ دلار 37500 تومانی به تحلیل بنیادی این سهم پرداختیم.


محصولات شتران

مهم ترین محصولات تولیدی این شرکت عبارتند ازک گاز مایع، بوتان، نفتای سبک، نفتای سنگین، بنزین پاک، نفت گاز ( گازئیل ) یورو 4، گازوئیل یورو 5، نفت سفید کم گوگرد، سوختهای هوایی سبک و سنگین، وکیوم باتوم، نفت کوره سبک و سنگین می باشد.

در این تحلیل از آنجایی که دستورالعمل پالایش و پخش برای سال جاری هنوز ابلاغ نشده است، نرخ های خرید ماده اولیه و فروش فرآروده ها با دستورالعمل 1401 در نظر گرفته شده است.

 

مفروضات

  • در این تحلیل فرض شده تغییر مبنای دلار از ابتدای مهرماه اجرایی شود. از این رو نرخ مبنای تحلیل برای شش ماهه دوم 37500 تومان در نظر گرفته شده است.
  • برای ادامه سال نرخ های فروش و خرید ماده اولیه برابر متوسط نرخ های تابستان و ترکیب فروش مشابه تابستان در نظر گرفته شده است. 
  • تاثیر موحودی ماده اولیه پس از تغییر مبنای دلار نیز در تحلیل لحاظ شده است.

shetran info

 

دلار 37500 تومانی

با مفروضات فوق پیش بینی می شود شتران در سال مالی جاری توانایی شناسایی 1268 ریال به ازای هر سهم را داشته باشد. بعلاوه به ازای هر سهم 99 ریال تاثیر مثبت موجودی فرآورده ها خواهد بود که با در نظر گرفتن آن سود شتران به 1367 ریال هم رشد خواهد کرد.

 

نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

search credit cards
search credit cards
نظر ثبت شده 0
منوی سایت