تحلیل سود شپنا با در نظر گرفتن دو نرخ دلار متفاوت

تحلیل سود شپنا با در نظر گرفتن دو نرخ دلار متفاوت
1402/06/12 3256 1 دیدگاه
مدت زمان مطالعه : دقیقه

شرکت پالایشگاه اصفهان ( شپنا ) در سال 1358 راه اندازی گردید. این پالایشگاه یکی از بزرگ‌ترین پالایشگاه‌های ایران و اولین پالایشگاه کشور ازنظر تنوع تولید فرآورده‌های نفتی محسوب می‌شود. شپنا در سال 1370 تحت عنوان شرکت پالایش نفت اصفهان به ثبت رسید. این شرکت پس از سال ها فعالیت و با داشتن سودآوری و بهره‌وری بیشتر نسبت به دیگر شرکت‌های پالایشی، سر انجام در سال 1386، با عرضه سهام خود در بورس اوراق با نماد شپنا به بخش خصوصی واگذار شد. 

در این مقاله با بررسی صورت سود و زیان این شرکت و با در نظر گرفتن دو تحلیل بر مبنای دو نرخ دلار 28500 و 37500 تومان، به محاسبه سود شپنا پرداخته شده است.


تولیدات شپنا

تولیدات این پالایشگاه در سه دسته فرآوره اصلی، فرآورده های ویژه با هدف تحویل به مشتریان عمده و فرآورده های ویژه خوراک صنایع کوچک عرضه می شود. فرآورده‌های اصلی شامل پنج فرآورده گاز مایع، بنزین، نفت سفید، نفت گاز و نفت کوره می‌باشند که جهت توزیع به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ارسال می‌شوند.

شرکت پالایش نفت اصفهان به‌عنوان تأمین‌کننده خوراک پنج شرکت بزرگ تولیدی نقش مهمی در اقتصاد کشور ایفا می‌کند. وکیوم باتوم، نفت سفید ویژه، نفتا، پلاتفرمیت و روغن پایه به‌عنوان محصولات ویژه‌ای هستند که خوراک شرکت‌های نفت جی، صنایع شیمیایی ایران، پتروشیمی اراک، پتروشیمی اصفهان و نفت سپاهان را تشکیل می‌دهند.

نفت سفید، آیزوماکس، نفت گاز، نفتا، انواع حلال‌ها، آیزوریسایکل، روغن پایه سبک و سنگین، وکیوم‌‌‌باتوم، گوگرد، از جمله فرآورده های ویژه خوراک صنایع کوچک به شمار می روند.

آیزوریسایکل، وکیوم‌‌‌باتوم، لوب کات سنگین، گوگرد و یک سری از حلال ها، از جمله محصولات این پالایشگاه هستند که در بورس کالا عرضه می شوند.

 

در هر دو تحلیل از آنجایی که دستورالعمل پالایش و پخش برای سال جاری هنوز ابلاغ نشده است، نرخ های خرید ماده اولیه و فروش فرآروده ها با دستورالعمل 1401 در نظر گرفته شده است.

 

دلار 28500 تومانی

نرخ دلار برای ادامه سال در تحلیل فوق همان 28500 در نظر گرفته شده است. با در نظر گرفتن ترکیب فروش تابستان و تعمیم آن به انتهای سال و همچنین در نظر گرفتن میانگین نرخ های تابستان برای ادامه سال شپنا توانایی شناسایی سود 184 تومانی را برای سال 1402 دارد. همچنین رقابت بورس کالا در نرخ وکیوم باتوم لحاظ شده است.

shepna21 table info by saham barez

shepna 28500 by saham barez

 

دلار 37500 تومانی

در این تحلیل فرض شده تغییر مبنای دلار از ابتدای مهرماه اجرایی شود. از این رو نرخ مبنای تحلیل برای شش ماهه دوم 37500 تومان در نظر گرفته شده است. برای ادامه سال نرخ های فروش و خرید ماده اولیه برابر متوسط نرخ های تابستان و ترکیب فروش مشابه تابستان در نظر گرفته شده است. همچنین فرض شده با تغییر مبنای دلار، نرخ های وکیوم باتوم تقریبا برابر با نرخ های فعلی باقی بماند.

تاثیر موحودی ماده اولیه پس از تغییر مبنای دلار نیز در تحلیل لحاظ شده است.

shepna info by saham barez

با مفروضات فوق پیش بینی می شود شپنا در سال مالی جاری توانایی شناسایی 2050 ریال به ازای هر سهم را داشته باشد. بعلاوه به ازای هر سهم 117 ریال تاثیر مثبت موجودی فرآورده ها خواهد بود که با در نظر گرفتن این موضوع سود شپنا به 2167 ریال رشد خواهد کرد.

shepna 37500 table by saham barez

نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

search credit cards
search credit cards
نظر ثبت شده 1
احمد
1403/2/10

سلام ممنونم از تحلیل خوب شما

پاسخ به نظر
مدیریت
1403/2/10

ممنون از همراهی شما دوست عزیز :)

منوی سایت