تحلیل بنیادی شبندر

تحلیل بنیادی شبندر
1402/06/26 957 0 دیدگاه
مدت زمان مطالعه : دقیقه

شرکت پالایش نفت بندرعباس ( شبندر ) که یکی از 9 پالایشگاه بزرگ کشور است و تنها پالایشگاه مدرن پالایش نفت خام سنگین در خاورماینه به شمار می‌آید، فعالیت خودش را در سال 1376 آغاز کرد. ظرفیت اسمی و عملیاتی این پالایشگاه 350 هزار بشکه نفت خام و میعانات گازی در روز است که 18 درصد از فرآورده های نفتی ایران را شامل می‌شود. در این مقاله با در نظر گرفتن نرخ دلار 37500 تومانی به تحلیل بنیادی این سهم پرداخته شده است.


محصولات

گاز مایع، بنزین، نفت سفید، نفت گاز، نفت کوره، خوراک قیرسازی، سوخت جت (ATK)، آيزوريسايكل، لوبكات سنگين و گوگرد از جمله محصولات تولیدی این شرکت هستند.

 

در این تحلیل از آنجایی که دستورالعمل پالایش و پخش برای سال جاری هنوز ابلاغ نشده است، نرخ های خرید ماده اولیه و فروش فرآروده ها با دستورالعمل 1401 در نظر گرفته شده است.

 

مفروضات تحلیل

  • در این تحلیل، فرض شده تغییر مبنای دلار از ابتدای مهرماه اجرایی شود. از این رو نرخ مبنای تحلیل برای شش ماهه دوم 37500 تومان در نظر گرفته شده است.
  • برای ادامه سال نرخ های فروش و خرید ماده اولیه برابر متوسط نرخ های تابستان و ترکیب فروش تابستان در نظر گرفته شده است. 
  • تاثیر موحودی ماده اولیه پس از تغییر مبنای دلار نیز در تحلیل لحاظ شده است.

shebandar table info by saham barez

 

تحلیل سود شبندر

با مفروضات فوق پیش بینی می شود شبندر در سال مالی جاری توانایی شناسایی 2739 ریال به ازای هر سهم را داشته باشد. بعلاوه به ازای هر سهم 525 ریال تاثیر مثبت موجودی فرآورده ها خواهد بود که با در نظر گرفتن آن سود شبندر به 3264 ریال هم رشد خواهد کرد.

shebandrr table info by saham barez

 

نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

search credit cards
search credit cards
نظر ثبت شده 0
منوی سایت