تحلیل بنیادی نوری

تحلیل بنیادی نوری
1402/06/22 453 0 دیدگاه
مدت زمان مطالعه : دقیقه

شرکت پتروشیمی نوری ( نوری ) به عنوان چهارمین و بزرگترین واحد آروماتیکی در ایران از سال 1386 تا به امروز با ظرفیت اسمی سالانه 4.5 میلیون تن در حال فعالیت و تولید می باشد. این شرکت که یکی از بزرگترین تولید کنندگان مواد آروماتیکی در جهان به شمار می آید، در تیر ماه 1398 در بورس اوراق بهادار تهران پذیرش شد. شرکت پتروشیمی خلیج فارس، شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) و شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری از جمله مهم ترین سهامدارن نوری می باشند. در این مقاله با در نظر گرفتن نرخ دلار 37500 تومانی به تحلیل بنیادی این سهم در دو سناریوی مختلف پرداختیم.

مقاله پیشنهادی: تحلیل تکنیکال نوری


مفروضات تحلیل

  • شرکت در 5 ماهه ابتدایی سال جاری 560 هزار تن برش سنگین تولید و 572 هزار تن فروخته است که بخش عمده فروش در 2 ماهه تابستان بوده و در حال حاضر 450 هزار تن موجودی دارد. 
  • فرض شده در شهریور ماه فروشی معادل تیر و مرداد در محصول برش سنگین انجام شود.
  • تاثیر موحودی کالای ساخته شده در این تحلیل لحاظ شده است. 

noori data table by saham barez

 

تحلیل سود نوری در دو سناریوی مختلف

با مفروضات فوق پیش بینی می شود در سال جاری نوری توانایی شناسایی 22450 ریال در سناریوی اول و 27089 ریال در سناریوی دوم را داشته باشد. نکته حائز اهمیت در نوری موجودی انبار 450 هزار تن برش سنگین با بهای تمام شده 16.63 میلیون تومان به ازای هر تن است که با فروش با نرخ های فعلی می تواند قریب به 700 تومان به سود نوری در سال جاری اضافه کند. 

طرح شیرین سازی برش سنگین از پروژه های در دست احداث نوری است که با افتتاح آن و کاهش گوگرد برش سنگین تا سطح 10ppm منجر به افزایش کیفیت محصول تولیدی و افزایش سودآوری نوری خواهد شد.

از نکات مثبت دیگر نوری می توان به بهره برداری واحد امونیاک پتروشیمی هنگام در سال جاری و بهره برداری واحد اوره در سال بعد اشاره کرد. پتروشیمی نوری مالک 100 درصدی پتروشیمی هنگام است.

noori data table by saham barez

 

نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

search credit cards
search credit cards
نظر ثبت شده 0
منوی سایت