تغییر کارگزار ناظر

1401/06/07 464 0 دیدگاه
مدت زمان مطالعه : دقیقه

کارگزار ناظر کیست و چه نقشی بر عهده دارد ؟

در سامانه معاملا ت، دار ایی سهامداران در هر یک از نمادهای معاملاتی زیر نظر یک کارگزار قرار خواهد گرفت، که به آن کارگزار ناظر گفته می‌شود و از آن پس سهامداران دارایی سهام خود را در هر نماد معاملاتی صرفاً از طریق کارگزار ناظر خود در آن نماد معاملاتی می‌توانند به فروش برسانند. هرچند سهامداران همچنان  میتوانند با مراجعه به هریک از کارگزاران نسبت به خرید سهام اقدام نمایند. ممکن است دارایی سهامدار در یک نماد معاملاتی زیر نظر یک کارگزار ناظر و در نماد معاملاتی دیگر زیر نظر کارگزار ناظر دیگر ی باشد. در زمان راه اندازی سامانه معاملاتی جدید کارگزار ناظر بر اساس سوابق فعالیت سهامدار با کارگزاران مختلف در بورس اوراق بهادار تعیین می‌گردد.

 

روش‌های تغییر کارگزار ناظر

سهامدارانی که مشخصات آنان در سامانه، پس از معاملات کامل نمی‌باشد و قادر به انجام هیچگونه معامله‌ای از جمله خرید و فروش نمی‌باشند برای رفع نواقص و اصلاح کد سهامدا ری می‌توانند  به روش‌های  زیر اقدام کنند:

  •  شرکت ناشر اوراق بهادا ر
  • شرکت کارگزار بورس اوراق بهادار
  • تالار منطقه‌ای
  • دفاتر پیشخوان دولت منتخب در سراسر کشور

نکته: سهامداران برای آگاهی از کارگزار ناظر خود در هرنماد معاملاتی، از زمان را ه‌اندازی سامانه معاملاتی جدید می‌توانند به یکی از روشهای زیر اقدام نماید :

  1. سامانه IPS: بعد از ثبت‌نام در کارگزاری جدید و دریافت نام کاربری و رمز، وارد سامانه معاملاتی شده  و بعد از مشخص کردن سهام مورد نظر  گزینه تغییر کارگزار ناظر را انتخاب کرده  و درخواست خود را ثبت کرده و بعد از 48 ساعت سهام به حساب کارگزاری جدید منتقل می‌شود. 
  2. رویت برگه سهم:  بر ای در یافت کد معاملاتی جدید به صورت حضوری به کارگزار ی جدید مراجعه کرده و با در دست داشتن برگه آخرین سهام درخواست کتبی تغییر ناظر را به کارگزاری اعلام کرده.

 

روش‌های دریافت آخرین برگه سهام

روش اول: ورود به درگاه الکترونیکی سهامداران  دارا به آدرس ddn.csdiran.ir که این روش مختص سهامدارانی است که در سامانه سجام ثبت نام و احراز هویت شده باشند .
روش دوم: مراجعه به کارگزاری که سهام از طریق آن خر یداری شده است.

 

مراحل فرآیند تغییر کارگزار ناظر در سامانه اکسیر

ابتدا وارد پورتفوی یا صفحه اصلی کارگزاری می‌شویم .

در قسمت راست تصویر و در ستون سبز رنگ گزینه تغییر کارگزار ناظر را انتخاب کرده و بر روی آن کلیک می‌کنیم.

 

در این قسمت وارد صفحه تغییر کارگزار ناظر می‌شویم.

 

در این قسمت در صورت این که برگه سهام نزد کارگزار باشد با وارد کردن نام نماد و ارایه توضیحات می‌توانید کارگزار ناظر خود را تغییر دهید و اگر برگه سهام خود را دارید و می‌خواهید وارد کارگزاری کنید باید برگه سهم خود را آپلود نمایید.

 

 

برچسب ها :

نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

search credit cards
search credit cards
نظر ثبت شده 0
منوی سایت