بررسی وضعیت شاخص کل 7 تیر ماه

بررسی وضعیت شاخص کل 7 تیر ماه
1402/04/07 703 0 دیدگاه
مدت زمان مطالعه : دقیقه

نمودار زیر روند حرکت شاخص کل را از زمان ریزش بازار نمایش می دهد. 15 درصد ریزش از سقف و این در حالی هست که سهام بازار  لزوما عملکرد مشابهی نداشته اند . بعضی حتی بالاتر از سقف اردیبهشت خود هستند و برخی دیگر بسیار بیشتر از 15 درصد ریزش داشته اند . بنابراین بررسی شاخص کل صرفا به لحاظ تاثیر روانی که بر بازار دارد انجام می گردد. 

پس از ریزش سریع و شدید 13 درصدی شاخص از 17 تا 23 اردیبهشت و سپس شروع فاز استراحت بازار ،انتظار میرفت بر اساس منطق تکنیکال ،شاهد  موج بعدی ریزشی در بازار باشیم و هدف اول آن بر اساس بسط فیبو محدوده 2145 هزار واحد بود. بنابراین تا اینجای کار میتوان گفت هدف اول موج ریزشی دوم (یا احتمالا موجc) دیده شده است . 

تا زمانی که کندل قوی و پرحجم صعودی در نمودار نبینیم ، همچنان فرض بر ادامه اصلاح بوده و روند کوتاه مدت ما نزولی است و فعلا میتوان گفت "ممکن است " موج آخر اصلاحی ما در همان محدوده 2145 هزار واحد به اتمام رسیده باشد . 

 

technical analysis for tipex index

 

نقاط 1 و 2 که روی نمودار علامتگذاری شده اند نقاطی هستند که رفتار بازار حکایت از شروع موج نزولی جدید داشته است . اما هیچکدام از این نقاط قادر به تشکیل یک روند نزولی ادامه دار نبوده و هر بار این روند شکسته شده است . 

حالا در نقطه 3 که بازهم رفتار قیمت به نوعی نشان دهنده یک موج نزولی جدید است قرار داریم . درصورتی که اینبار نیز قیمت قادر به تشکیل روند نزولی پایدار نباشد و به ویژه اگر کف قبلی شاخص در 2145 هزار واحد حفظ گردد، بعنوان یک نشانه مثبت برای ما تلقی خواهد گردید. 

اگر کمی از دورتر به نمودار نگاه کنیم ، محدوده 2100 هزار واحد سقف قبلی شاخص کل در سال 99 بوده است و تمامی این حرکت نزولی اخیر میتواند بعنوان پولبک به این حمایت قدرتمند تلقی گردد. حتما در نظر داشته باشید که 2100 هزار واحد در شاخص یک محدوده با تلورانس 5 درصدی است و هیچگاه این نوع حمایتهای بلند مدت را بعنوان یک عدد نباید مطرح ساخت . 

مطلبی که در ادامه خواهد آمد به هیچ وجه به معنی توصیه به خرید و فروش نیست اما در نهایت اینطور میتوان جمع بندی  کرد که بازار حدوده دو هفته است که در حال نوسان جزیی و در انتظار است . میبینیم که اخبار به شدت منفی مربوط به گذشته که تازه در حال انتشار هستند نیز آنطور که باید فشار فروش شدید ایجاد نمیکنند . بنظر میرسد بازار منتظر است تا ورود جریان پول قوی برای چند روز یا همان کندل مثبت پرحجم را ببیند . 

برچسب ها :

نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

search credit cards
search credit cards
نظر ثبت شده 0
منوی سایت