پرایس اکشن کلاسیک و سبک های آن | مزایا و معایب

پرایس اکشن کلاسیک و سبک های آن | مزایا و معایب
1402/04/05 734 0 دیدگاه
مدت زمان مطالعه : دقیقه

در بازارهای مالی، هدف همه افراد کسب سود و به حداقل رساندن ضرر می‌باشد. اما دستیابی به این هدف بدون داشتن تجربه و دانش کافی محقق نمی‌گردد. اگر شما از جمله افرادی می باشید که همواره به دنبال کسب علم در بازار سرمایه بوده است، قطعا اسم پرایس اکشن به گوشتان آشنا می‌باشد. 

در این مقاله قصد داریم در رابطه با پرایس اکشن کلاسیک صحبت کنیم، روش تحلیلی که پایه و اساس تمام سبک‌های پرایس اکشن محسوب می‌شود و همچنین مزایا و معایب این روش را با هم بررسی کنیم.

نویسنده: فاطمه پورحسن

در ادامه خواهیم دید


پرایس اکشن چیست؟

پیش از اینکه به موضوع اصلی بپردازیم، اجازه دهید تا در مورد پرایس اکشن مختصری صحبت کنیم. مفهوم پرایس اکشن به طور کلی، بررسی روند قیمت یک دارایی یا سهام در بازارهای مالی می باشد. باوجودی که پرایس اکشن زیر مجموعه تحلیل تکنیکال به حساب می آید اما در این روش، تحلیلگر از هیچ گونه اندیکاتور یا ابزارهای تکنیکالی استفاده نمی کند  و برایش اهمیتی ندارد که قبلا در بازار چه اتفاقی افتاده است. 

افرادی که از پرایس اکشن استفاده می کنند در واقع عملکرد و احساسات دیگر معامله گران را زیر نظر می گیرند و هدف آن ها ردیابی پول های بزرگی است که در این بین جا به جا می شود.


تاریخچه پرایس اکشن کلاسیک 

در اواخر قرن 19 میلادی، یکی از موسسان وال استریت ژورنال به نام چارلز داو، با انتشار مقاله ای اصول پایه ای تحلیل تکنیکال را بنا کرد که پایه پرایس اکشن امروزی است. در سال 1907 هم ریچارد وایکوف، بنیان گذار وال استریت مکزیک، توانست بیانی تازه از تحلیل تکنیکال را ارائه دهد که نگاهی نو و متفاوت به دیدگاه های خرد جمعی و ذهنیت حرکت قیمت را ارائه داد. 

پرایس اکشن کلاسیک چیست؟ 

پرایس اکشن کلاسیک یکی از قدرتمندترین روش‌های تحلیل بازار به شمار می‌آید و تمام اصولی که آقای داو ارائه کرد را در بر می گیرد. جالب است بدانید که پرایس اکشن کلاسیک، ترکیبی از تحلیل تکنیکال و علم ژنتیک است.

علم ژنتیک می گوید، انسان ها ( با توجه به ژن های خود ) واکنش یکسانی به اتفاقات پیرامون خود نشان می دهند. به همین علت تحلیلگرانی که از این روش استفاده می کنند باور دارند، تنها در صورتی تغییر رفتار در بازار وجود خواهد داشت که ژن های انسانی عوض شوند. آنها در واقع نگاهی علمی-رفتاری به بازار سرمایه دارند.

در پرایس اکشن کلاسیک، تحلیلگران با تمرکز روی سطوح حمایت و مقاومت، روندها و الگوها برای قرار گرفتن در جایگاه خریدار یا فروشنده تصمیم‌گیری می‌کنند.

 

مزایا و معایب پرایس اکشن کلاسیک

همه روش هایی که در تحلیل تکنیکال استفاده می شود مزایا و معایب خودشان را دارند. پرایس اکشن کلاسیک در واقع یکی از قدیمی ترین سبک های این روش است اما تحلیلگران بسیاری همچنان از آن استفاده می کنند. البته الگو ها و ابزارهای مورد استفاده در پرایس اکشن کلاسیک به مرور زمان با تغییرات قابل توجهی روبرو شده و در حال حاضر استراتژی هایی که در پرایس اکشن کلاسیک مورد استفاده قرار می‌گیرند به مراتب با سال‌های اولیه به وجود آمدن این روش تحلیلی متفاوت شده است. این تغییرات باعث شده تا استفاده از این روش برای سایر معامله‌گران تسهیل شود و قدرت پرایس اکشن کلاسیک هم در زمینه تحلیل نمودارها افزایش پیدا کند.

برخی از معامله گران استفاده نکردن از اندیکاتورها و اسیلاتورها را یک مزیت می دانند اما توصیه می شود تا هنگام تحلیل از این ابزارها کمک گرفته شود تا دقت و اعتبار تحلیل بالا برود. یکی دیگر از معایب پرایس اکشن عدم توجه به مناطق عرضه و تقاضا می باشد.


سبک های پرایس اکشن

پرایس اکشن کلاسیک سبک های متعددی دارد اما سبک های ال بروکس و لنس بگز از مهم ترین زیر مجموعه های پرایس اکشن کلاسیک می باشند.

 

پرایس اکشن ال بروکس

مزیت برزگ روش ال بروکس قابل استفاده بودن آن از تایم فریم های یک دقیقه ای تا تایم فرم های هفتگی است، با این حال در این روش بیش تر از نمودارهای پنج دقیقه ای، ساعتی و یا روزانه استفاده می شود. در این روش، سطوح حمایت و مقاومت و خطوط روند اهمیت ویژه‌ای برای تحلیلگران دارد و روند قیمت دارایی به صورت جزئی و کندل به کندل بررسی می‌شود.

نکته مهم: تحلیلگرانی که از این روش استفاده می کنند باید با مفهوم حد ضرر آشنایی کامل داشه باشند؛ زیرا ال بروکس برای ورود به معاملات، از حد ضرر کمک می گیرد.


پرایس اکشن لنس بگز

در روش لنس بگز معمولا از رفتار قیمت دارایی در گذشته برای پیدا کردن نقاط ورود استفاده می شود. تحلیلگرانی که از این روش در معاملات خود استفاده می کنند، همیشه در جهت روند اصلی بازار معاملات خود را انجام می‌دهند.

از بزرگترین مزایای سبک لنس بگز می ‌توان به ورود ممنتوم به تحلیل اشاره کرد. با این حال این سبک یک عیب بزرگ هم دارد آن هم فاقد اهمیت بودن مناطق عرضه و تقاضا می باشد.

 

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم به طور مختصر به معرفی پرایس اکشن کلاسیک و انواع سبک ها و مزایای و معایب آن بپردازیم. توجه داشته باشید که بهتر است تحقیقات لازم در مورد همه سبک های موجود را انجام دهید و سپس با توجه به شناختی که از خودتان دارید، روشی را انتخاب کنید که سنخیت بیشتری با شما داشته باشد.

 

اگر تجربه خاصی از این سبک دارید و یا اطلاعاتی درباره این روش ها دارید که به نظرتان جذاب می باشد و می تواند راهنمای خوبی برای معامله گران باشد، آنها را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید. منتظر شنیدن نظرات چالش‌برانگیز شما درباره بهترین سبک های پرایس اکشن هستیم.

نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

search credit cards
search credit cards
نظر ثبت شده 0
منوی سایت